INDEX    ABOUT    BLOG


INDEX    ABOUT    BLOG




LYCEUM
Rekonštrukcia budovy Lýcea CS Lewisa
Návrh rieši komplexnú rekonštrukciu existujúcej budovy Lýcea C. S. Lewisa s cieľom zachovať jej pôvodnú funkciu ako školského zariadenia. Rekonštrukcia má za cieľ zlepšiť jej funkčnosť, estetiku a zabezpečiť optimálne podmienky pre vzdelávanie. Projekt je realizovaný s rešpektovaním pôvodného montovaného skeletového systému a zahŕňa dispozičné a estetické zmeny, ktoré reflektujú moderné pedagogické prístupy. V budove sa nachádza kapacita pre 240 študentov, pričom každý ročník zahŕňa 50–60 žiakov.

URBANISTICKÉ RIEŠENIE
Návrh sadových úprav dopĺňa architektonické riešenie rekonštrukcie budovy školy pre potreby lýcea, rieši exteriérové časti okolo budovy a napojenie priestoru na okolie. Riešené územie (školský areál) je vymedzené oplotením. Návrh nielen v maximálnej možnej miere implementuje koncepciu modrozelenej infraštruktúry, ale predovšetkým citlivým ekologickým prístupom znižuje uhlíkovú stopu a negatívny environmentálny dopad na územie. Súčasne predstavuje aj ekonomické riešenie, ktoré neplytvá zdrojmi, ale naopak maximálne recykluje existujúce štruktúry. Navrhnuté sú domáce druhy drevín, vhodné pre danú lokalitu, a súčasne perspektívne z pohľadu odolnosti voči klimatickým zmenám.  Súčasťou druhového zloženia sú i ovocné dreviny poskytujúce ďalšie ekosystémové benefity. Dreviny dopĺňajú druhovo bohaté trávno-bylinné spoločenstvá. Sadové úpravy budú mať celkovo pozitívny vplyv na životné prostredie, okrem už spomínaných benefitov sa budú podieľať na zlepšení lokálnej mikroklímy, znížení hlučnosti a prašnosti miesta. Vytvoria tiež priestor mestskej prírody poskytujúci zázemie pre miestnu faunu, ale aj flóru. Návrh tak vytvára moderné priestory divokej mestskej prírody prepojenej s potrebami školského zariadenia, ktoré môže slúžiť ako inšpirácia pre environmentálne zodpovednú tvorbu priestoru, čím vo výsledku umocňuje edukatívny charakter celého územia.

NOSNÝ SYSTÉM
Budova je postavená na prefabrikovanom montovanom skelete, konkrétne na konštrukčnej sústave MSRP, ktorá umožňuje flexibilné dispozičné úpravy. Tento systém sa skladá z nosných stĺpov, stropných panelov Spiroll a ďalších prefabrikovaných prvkov, ktoré umožnili jednoduché prispôsobenie novému návrhu.V rámci rekonštrukcie boli využité moduly umožňujúce prispôsobenie podlažných dispozícií, čím sa dosiahlo efektívne a funkčné riešenie priestorov.

FUNKČNÉ A DISPOZIČNÉ RIEŠENIE
Učebne sú orientované na slnečné strany, čím sa zabezpečuje kvalitné prirodzené osvetlenie a príjemné prostredie na štúdium.Priestor je rozdelený podľa moderného konceptu „houses“, ktoré vytvárajú mikrokomunity študentov rôznych ročníkov. Každý „house“ obsahuje učebne, spoločný rozptylový priestor a klubovňu  oddychové zóny. Tento systém podporuje interakciu medzi študentmi a pedagógmi, pričom zároveň zabezpečuje dostatok priestoru na individuálnu aj skupinovú prácu.Centrálnym prvkom budovy je átrium, okolo ktorého sa rozprestiera multifunkčný komunikačný "prstenec". Tento priestor slúži nielen ako chodba, ale aj ako miesto pre spoločenské aktivity, relax a učenie.
Budova je navrhnutá tak, aby zahŕňala priestory pre 240 študentov, pričom v každom ročníku je 50-60 žiakov. Každý študent má k dispozícii vlastnú uzamykateľnú skrinku, ktorá je situovaná v širších chodbách prstenca okolo átria. Dispozičné riešenie podporuje transparentnosť a bezpečnosť - všetky dvere do učební, mentoringových miestností a spoločenských priestorov majú priehľadné časti, čo zlepšuje vizuálnu kontrolu a pocit otvorenosti.

FASÁDA
Fasáda budovy je navrhnutá s dôrazom na moderný vzhľad a funkčnosť. Je riešená ako prevetrávaný systém s obkladom z profilovaného plechu. Pásové okná sú zachované, ale ich rozdelenie je prispôsobené novej dispozícii interiéru. Pre reguláciu slnečného žiarenia a tepelnú pohodu v interiéri sú na oknách inštalované tieniace prvky. Ide o exteriérové látkové rolety alebo nastaviteľné markízy, ktoré umožňujú kontrolu nad množstvom prenikajúceho svetla. Umelecké intervencie na fasáde sú situované pri vstupoch a na exponovaných miestach, čím zvýrazňujú architektonický výraz budovy a podporujú jej identitu.
názov: LYCEUM—Rekonštrukcia budovy Lýcea CS Lewisa
projekt: 2025
realizácia: 2025-
veľkosť: I. fáza 2224 m2 / II. fáza 2942 m2
miesto: Bratislava, Petržalka
architekt: Peter Jurkovič, Marcel Dzurilla, Soňa Řežuchová, Valeriia Latysheva,
krajinný architekt: Ján Augustín, Iveta Augustínová
fotografie:



KRAJINNÁ ARCHITEKTÚRA
Návrh sadových úprav dopĺňa architektonické riešenie rekonštrukcie budovy školy pre potreby lýcea, rieši exteriérové časti okolo budovy a napojenie priestoru na okolie. Riešené územie (školský areál) je vymedzené oplotením. Hlavné dopravné napojenie územia vrátane samotnej budovy je umiestnené v severnej časti,  vstup do areálu je ale možný chodníkmi pre peších aj zo západu a východu, menej frekventovaný chodník vedie aj z južnej strany. Spevnené plochy sú prevažne asfaltové, v okolí budovy sa nachádzajú betónové terasy. V južnej časti sa nachádza školský dvor tvorený prevažne vegetačnými plochami. Areál vrátane budovy je dlhší čas nevyužívaný,  rastie tu veľké množstvo vzrastlých prevažne náletových drevín a trávno-bylinné porasty ruderálneho charakteru. Súčasťou areálu sú aj hracie prvky (betonové pieskoviská, kovové preliezky), ktoré sú nesú známky opotrebovania časom a nedostatočnou údržbou.

Koncepcia návrhu zachováva voľný, divoký charakter územia, kde sa akoby prepájajú ľudské stavebné zásahy divokou prírodou, čo vytvára jedinečnú atmosféru a zaujímavé kontrasty. Nosnou ideou návrhu je jeho ekologickosť a udržateľnosť, čo sa premieta do maximálneho možného zachovania existujúcich štruktúr a recyklácie odpadových materiálov, predovšetkým stavebného odpadu. Zo severnej strany bude zachovaná príjazdová cesta k budove, a je tu navrhnuté nové riešenie parkovania. Povrchy budú štrkového/ mlatového charakteru, použitý bude asfaltový recyklát z pôvodných komunikácií. Ten je použitý aj v prípade všetkých štrkových chodníkov v areáli. Úplne novým materiálom tak budú iba betónové plochy pred vstupom do budovy. V západnej časti územia je navrhnutá veľká štrková plocha , ktorá môže slúžiť ako stretávacia plocha a súčasne hlavné prepojenie s južnou časťou školského areálu. Zachované sú existujúce betónové pieskoviská, ktoré budú sčasti vyplnené stavebným odpadom, a bude tu zvádzaná zrážková voda napr. z okolitých striech. Budú teda slúžiť ako jednoduché dažďové záhony. V ich okolí sú navrhnuté drobné drevené modulové stavby slúžiace ako vonkajšie učebne (v JV časti), resp. úložisko pre bicykle (v Z časti). V JV časti prepájajúcej prístupové štrkovú plochu nádvoria s južnou časťou školského dvoru je pri bývalých pieskoviskách vytvorená hlavná pobytové plocha. Navrhnuté sú tu výškovo členité drevené terasy, a veľká, výškovo modelovaná tartanová plocha kopírujúca terén, na ktorej je situované aj workoutové ihrisko. Jednotlivé časti sú v rámci trávnika prepojené chodníkom zo štrkového trávniku, použitý bude opäť asfaltový recyklát z pôvodných komunikácií. Okolo trávniku je navrhnutý okružný štrkový chodník, ktorý je z vonkajšej strany lemovaný dlažbou z pôvodných terás pri budove, a bude tak vytvárať dynamický prechod spevnenej plochy do zelene slúžiaci ako obruba chodníku.

Chodník, rovnako ako aj ostatné spomenuté prvky návrhu vrátane samotnej budovy budú obklopené divokými prírodnými, ruderálne pôsobiacimi trávno-bylinnými porastami. Zachované bude existujúce spoločenstvo, ktoré v závislosti od pôsobenia bude doplnené alebo čiastočne nahradené výsadbou nových rastlín.

V miestach, kde záhonmi prechádza pôvodný chodník (a nie je už potrebný) bude tento povrch rozbitý a ponechaný na mieste, čím sa nielen zníži množstvo odpadu, ale vytvoria sa nové biotopy. Návrh maximálne zachováva existujúce dreviny. V prevažne miere ú na výrub navrhnuté iba dreviny v príliš veľkej blízkosti pri budove a jedince s nevyhovujúcim zdravotným stavom. Návrh dopĺňa výsadba nových stromov kmenného i viackmenného tvaru a kríkov. Súčasťou návrhu budú aj prvky drobnej architektúry, okrem už spomenutých najmä rôzne sedacie prvky, odpadkové koše a i. V rámci centrálnej trávnatej plochy je vymedzený priestor pre prípadnú neskoršiu dostavbu telocvične.

Celkovo návrh nielen v maximálnej možnej miere implementuje koncepciu modrozelenej infraštruktúry, ale predovšetkým citlivým ekologickým prístupom znižuje uhlíkovú stopu a negatívny environmentálny dopad na územie. Súčasne predstavuje aj ekonomické riešenie, ktoré neplytvá zdrojmi, ale naopak maximálne recykluje existujúce štruktúry. Navrhnuté sú domáce druhy drevín, vhodné pre danú lokalitu, a súčasne perspektívne z pohľadu odolnosti voči klimatickým zmenám.  Súčasťou druhového zloženia sú i ovocné dreviny poskytujúce ďalšie ekosystémové benefity. Dreviny dopĺňajú druhovo bohaté trávno-bylinné spoločenstvá. Sadové úpravy budú mať celkovo pozitívny vplyv na životné prostredie, okrem už spomínaných benefitov sa budú podieľať na zlepšení lokálnej mikroklímy, znížení hlučnosti a prašnosti miesta. Vytvoria tiež priestor mestskej prírody poskytujúci zázemie pre miestnu faunu, ale aj flóru. Návrh tak vytvára moderné priestory divokej mestskej prírody prepojenej s potrebami školského zariadenia, ktoré môže slúžiť ako inšpirácia pre environmentálne zodpovednú tvorbu priestoru, čím vo výsledku umocňuje edukatívny charakter celého územia.



DRUHÁ FÁZA: ALTERNATÍVNE RIEŠENIE ÁTRIA
V druhej fáze návrhu rekonštrukcie budovy Lýcea C. S. Lewisa sa zvažuje alternatívne riešenie centrálneho átria prostredníctvom doplnenia objektu o nový vnútorný objem. Tento objem by umožnil rozšírenie prevádzky na 1. nadzemnom podlaží o priestory pôvodného átria, ktoré sa tým transformuje na plnohodnotný vnútorný priestor. Tento krok otvára možnosť vytvorenia multifunkčnej haly, ktorá by slúžila ako rozptylová plocha v centre budovy. Vďaka svojmu veľkorysému priestoru však umožňuje organizovanie rôznych podujatí, ako sú školské prezentácie, prednášky, kultúrne akcie alebo spoločenské stretnutia, čím sa stáva významnou pridanou hodnotou pre využitie a funkcionalitu budovy.

Nový objem átria sa rozprestiera cez dve podlažia a jeho zastrešenie je navrhnuté ako kombinácia troch častí strechy doplnených pultovými svetlíkmi. Svetlíky zabezpečujú dostatok prirodzeného osvetlenia, pričom zároveň dodávajú strešnej konštrukcii vizuálnu dynamiku a moderný vzhľad. Tento kontrast medzi pôvodnou pravouhlou a lineárnou štruktúrou budovy a novou doplnenou hmotou vytvára zaujímavý architektonický dialóg, ktorý zdôrazňuje prepojenie starého a nového, pričom podporuje estetickú hodnotu budovy.

Súčasťou návrhu je aj úprava fasád budovy. Južná fasáda je doplnená o tieniace lamely, ktoré efektívne regulujú prenikanie slnečného žiarenia, čím prispievajú k zlepšeniu energetickej efektívnosti a klimatického komfortu v interiéri. Existujúce fasády sú začlenené do nového konceptu, pričom nové fasády dopĺňajúce objem sú navrhnuté ako presklené steny. Južná sklenená fasáda s integrovanými tieniacimi prvkami harmonizuje so zvyškom budovy a zároveň zlepšuje osvetlenie vnútorných priestorov.

Tento návrh premeny átria prináša nielen estetickú modernizáciu, ale aj praktické vylepšenie funkcionality budovy. Nový priestor vytvára stredobod školského života, kde sa prelína každodenná aktivita s možnosťou organizovania významných udalostí. Multifunkčná hala podporuje interakciu medzi študentmi a pedagógmi, poskytuje flexibilný priestor pre rôzne aktivity a umocňuje komunitného ducha školy. Rekonštrukcia tak nielenže zvyšuje potenciál budovy, ale zároveň reflektuje moderné požiadavky na vzdelávacie prostredie.

©2024 JRKVC